نسبت امروز ما و امام خمینی
نوشته شده توسط : سولماز

بیعت میلیونی با روح‌ الله عظمی

مطابق گزارش گروه اجتماعی: همه‌ساله با فرارسیدن سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب، پایتخت میزبان زائران بسیاری است که از جای‌ به جای کشور و نقاط گوناگون جهان به حرم مطهر امام خمینی(ره) مراجعه می‌کنند و امسال هم پیش‌بینی حضور بیش از یک میلیون نفر در این مراسم باعث بسیج امکانات دستگاه‌ها و ادارات گوناگون از پلیس راهور تا مراکز درمانی و امدادی شده است.

ما در برخورد با اندیشه و منش امام خمینی (ره) که امروز 26 سال از رحلتش می گذرد، به 2 شیوه می توان عمل کنیم: یا برخورد قشری و سطحی یا نگاهی اجتهادی و تفاوت قائل شدن بین ابعاد زمانی و فرازمانی ایشان و اندیشه هایش.

بی شک هر اندیشمند و سیاستمداری دارای میراثی است؛ امام(ره) نیز از این قاعده مستثناً نیست. از این رو توجه و بازخوانی اندیشه و سیره ی عملی امام که پر از نکات درس آموز و حیات بخش است، می تواند راهگشا بوده و افق دید بلندی را پیش رویمان بگشاید. حال با توجه به این امر، سوالی که امروزه مطرح می شود این است که چگونه می توانیم از اندیشه و منش امام که نزدیک به سه دهه از رحلتش می گذرد، بهره بگیریم؟

نمایندگان ودانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه گلستان

امام خمینی از فقیهان «اصولی» و معتقد به فقاهت براساس تجزیه و تحلیل دقیق و مبتنی بر عقل بود. در برابر مکتب فقه اصولی، تلقی «اخباری» قرار داشت که تنها به ظاهر الفاظ و عبارات توجه می کرد و جایگاهی برای عقل قائل نبود و مقتضیات زمان و مکان را در نظر نمی گرفت.
امام خمینی در واقع فقیهی نواندیش بود. به این معنا که بر تأثیرات زمان و مکان در تحولات فقهی تاکید می کرد تا جایی که می توان انقلاب اسلامی را نیز به نوعی، بازتاب تئوری نواندیشی دینی ایشان دانست؛ چراکه امام کوشید تا از رهگذر آن، دین را به عرصه های اجتماعی، سیاسی و حکومتی وارد کند که نفس خود این امر، گواهی بر نواندیشی فکری و دینی نزد ایشان است.





:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








x
با سلام آدرس چت روم عوض شده است برای ورود اینجا کلیک کنید !

اول چت

با تشکر مدیریت چت روم